Hej, topole, tie topole vysoké!
Okolo nich šíre pole -
Čnejú
k nebu veľké, čierne
– zrovna jako čiesi bôle –
topole.
Hej, topole, tie topole bez lístia!
Duch jak čísi špatnej
vôle
Hrdo stoja ošarpané,
v mraze, vetre nahé, holé
topole.
Hej, topole, tie topole bez žitia!
Nemo stoja v úzkom kole
- prízraky sťa
z nirvány by –
pozerajú v prázdno dole
topole.
Hej, tie hrdé, vysočizné topole!
Ako vzhľad ich duch môj zmizne...
Hore...? Dolu...? Do nirvány...?
- Ako havran ošarpaný
do noci...
- Pomenujte zvýraznené umelecké jazykové prostriedky v 1. a v 2. strofe ukážky.
- Aký motív zobrazuje autor v básni?
- Vysvetlite význam symbolov. a) topoľ, b) havran
- Vysvetlite, do akej miery sú v básni Topole
- Diskutujte, či ide o intímnu, alebo spoločenskú lyriku. Ktoré slová by mohli symbolizovať národ, ktoré len lyrického hrdinu?
- Čím sa z obsahovej stránky zásadne líši posledná strofa od predchádzajúcich strof?
- Ktoré interpunkčné znamienka naznačujú, že sa obsah básne básnika intenzívne osobne dotýka?
- Čo podľa vás o sebe vypovedal lyrický subjekt, keď k symbolu topole pridal epiteton hrdé?
- Častou podobou gradácie je klimax, keď sa lexikálny význam najmenej troch členov gradácie stupňuje. Nájdite klimax v básni Topole a vysvetlite jeho podstatu.
- Pomocou ktorého slovného druhu môže básnik zobraziť to, čo maliar tvarom a farbou? Vypíšte z básne niekoľko príkladov
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára