Aj, zde leží zem ta před okem mým slzy
ronícím,
někdy kolébka, nyní národu mého rakev.
Stůj, noho! Posvátná místa jsou,
kamkoli kráčíš,
k obloze, Tatry synu, vznes se,
vyvýše pohled,
neb raději k velikému přichyl tomu
tam se dubisku,
jenž vzdoruje zhoubným až dosaváde
časům.
Však času ten horší člověk, jenž berlu
železnou
v těchto krajích na tvou, Slávie,
šiji chopil.
horší nežli divé války, hromu, ohně
divější,
zaslepenec, na své když zlobu plémě
kydá.
Ó věkové dávní, jako noc vukol mne
ležící,
Ó krajino všeliké slávy i hanby
plá!
Od Labe zrádného k rovinám až
Visly neverné,
Od Dunaje k hltavým Baltu celého
pěnám:
Krásnohlasý zmužilých Slovanu kde se
někdy ozýval
aj oněměl již, byv k ourazu zášti,
jazyk.
A kdo se loupeže té volající
vzhuru dopustil?
Kdo zhanobil v jednom národu
lidstvo celé?
Zardi se závistná Teotónie, sousedo
Slávy,
tvé vin těchto počet spáchaly někdy
ruky.
Sám svobody kdo hoden, svobodu zná
vážiti každou,
ten, kdo do pout jímá otroky, sám je
otrok.
---
Mlčím, váhám, rázem rukou v ňadrá sáhnu,
srdce vyrvu, na dvě rozlomím:
„Na“, řknu, „jednu vlasti půlku,
druhou Míne!
Úlohy:
1. Kollár vytvoril v diele Slávy
dcera z časti územia Slovenska symbol našej krajiny. Nasledujúca generácia ho povýšila na identifikačný symbol. Ktorá časť to je?
2. Vypíšte z textu
časti, v ktorých sa prejavuje prítomnosť lyrického subjektu, napr.
v slovesnej osobe alebo v osobnom zámene.
.
3. Vypíšte z textu príklad
na otázku, na ktorú si sám básnik odpovedá. Pomenujte tento typ otázky.
. 4. Vypíšte z textu umelecký obraz
zabudnutej slávnej histórie Slovanov.
5. V ktorom období tvoril Ján Kollár?
6. Akým prozodickým systémom je napísaný
Předspěv z diela Slávy dcera?
Použitá
literatúra:
1. Polakovičová, A., Caltíková, M. a kol.: Literatúra 1,
učebnica pre SŠ, Orbis Pictus Istropolitana, Bratislava 2011
2. Gregorová, I. – Lapitka, M: Literatúra pre 1. ročník
gymnázií a SOŠ. Príroda, Bratislava 2010
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára