pondelok 27. októbra 2014

W. Shakespeare - Hamlet


William Shakespeare (1564 – 1616), anglická literatúra 16. – 17. stor. Podľa niektorých bol herec, podľa iných učiteľ. Vlastnil divadlo a bol zároveň aj úspešným hercom. Okrem drámy písal aj poéziu.
Dramatická tvorba:
  • tragédie – napr. Rómeo a Júlia, Hamlet, Macbeth, Othelo
  • komédie – napr. Skrotenie zlej ženy, Veselé panie windsorské
  • historické hry – napr. Richard II., Henrich VIII.
 William Shakespeare: HAMLET, celý názov Tragédia o Hamletovi, princovi dánskom

Lit. druh: dráma
Lit. žáner: tragédia
Lit. obdobie: anglická humanistická a renesančná literatúra
Námet: dánske kroniky z 12.storočia.
Téma: Tragédia dánskeho princa, ktorý sa musel pomstiť.
Kompozícia: veršovaná tragédia, skladá sa z 5 dejstiev, niektoré repliky nie sú veršované. Veľmi zvláštnym kompozičným postupom je zaradenie divadla do divadla, herci hrajú hru, ktorú im upraví princ Hamlet.
Hlavná myšlienka diela: Žiaden zlý čin neostane nepotrestaný.
Postavy a ich charakteristika:
Claudius - dánsky kráľ, ktorý získal trón vďaka tomu, že zabil svojho brata - Hamletovho otca
Hamlet - mladý dánsky princ, ktorý chce pomstiť smrť svojho otcaPolónius - Claudiov radca a pomocník
Horatio - jediný Hamletov ozajstný priateľ
Laertes - Polóniov syn, je pomstychtivý, lebo chce pomstiť smrť svojej sestry a otca. Pre svoju sestru je oporou a dobrým radcom.





Hľa, všetko prstom ukazuje na mňa a volá: pomsti sa! Čo je to človek, ak prišiel na svet iba preto, aby jedol a spal? Len zviera a nič viac.
Boh, ktorý nám dal schopnosť rozmýšľať, dovidieť minulosť aj budúcnosť, dal nám tie schopnosti a božský um len preto, aby zhnili? Či už som zver bez pamäti a či úzkostlivec, čo kvôli následkom vždy váha s činom, - a rozvaha je to len zo štvrtiny, z troch štvrtín je to zbabelosť, - ja neviem, prečo len táram o čine, keď na čin mám dôvod, silu, možnosti aj chuť?
Aj príklady, čo nevidí len slepý.
Hľa, táto veľká, drahá armáda!

V jej čele stojí rozmaznaný princ, čo ide puknúť božskou ctižiadosťou
a je mu na smiech, s čím sa zahráva, posiela krehké ľudské životy napospas nebezpečenstvu a smrti - a prečo? Pre záprdok. Aká malosť vyhlásiť boj bez veľkej príčiny!
No veľké je aj pre steblo sa pobiť, keď ide o česť. A ja? Zavraždili mi otca, zneuctili matku - ani to nevzbúri môj spiaci um a moju spiacu krv? Musím potom hľadieť s hanbou na dvadsaťtisíc mužov, kráčajúcich v ústrety smrti len pre ošiaľ slávy, do hrobu ako do postele - biť sa o tú piaď, kam sa nepomestia živí, a vôbec už nie hroby tých, čo padnú?
Buď zaplaví mi myseľ povodeň krvi - buď ďalej žiť som nehoden.

Úlohy:

1.      Ktorý slohový postup dominuje v Hamletovom monológu? Svoje tvrdenie dokážte identifiko­vaním znakov slohového postupu.

2.      Vyhľadajte si v slovníku heslá asertivita, submisívnosť, dominancia, introvertný a extrovertný. Ktoré z nich charakterizujú Oféliu/Júliu?


3.      Čo je zhnité v štáte dánskom? Prečo Hamlet vníma svet ako nevypletú záhradu?


4.      Kto je Hamlet? Aké postavenie má v dánskom štáte?



5.      Porovnajte bývalého a súčasného kráľa, premyslite si, akú úlohu zohrali matka a Ofélia v duševnom rozpoložení Hamleta. Čím sklamali jeho vieru v lásku a rozum?













Použitá literatúra:

1.      Polakovičová, A., Caltíková, M. a kol.: Literatúra 1, učebnica pre SŠ, Orbis Pictus Istropolitana, Bratislava 2011
2.      Gregorová, I. – Lapitka, M: Literatúra pre 1. ročník gymnázií a SOŠ. Príroda, Bratislava 2010





Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára