William
Shakespeare (1564 – 1616),
anglická literatúra 16. – 17. stor. Podľa niektorých bol herec, podľa iných
učiteľ. Vlastnil divadlo a bol zároveň aj úspešným hercom. Okrem drámy
písal aj poéziu.
Dramatická
tvorba:
- tragédie – napr. Rómeo a Júlia, Hamlet, Macbeth, Othelo
- komédie – napr. Skrotenie zlej ženy, Veselé panie windsorské
- historické hry – napr. Richard II., Henrich VIII.
William
Shakespeare: HAMLET, celý názov
Tragédia o Hamletovi, princovi dánskom
Lit. druh: dráma
Lit. žáner: tragédia
Lit. obdobie: anglická
humanistická a renesančná literatúra
Námet: dánske kroniky z 12.storočia.
Téma: Tragédia dánskeho
princa, ktorý sa musel pomstiť.
Kompozícia: veršovaná
tragédia, skladá sa z 5 dejstiev, niektoré repliky nie sú veršované. Veľmi
zvláštnym kompozičným postupom je zaradenie divadla do divadla, herci hrajú hru, ktorú im upraví princ Hamlet.
Hlavná
myšlienka diela: Žiaden zlý čin neostane nepotrestaný.
Postavy a ich
charakteristika:
Claudius - dánsky kráľ,
ktorý získal trón vďaka tomu, že zabil svojho brata - Hamletovho otca
Hamlet - mladý dánsky
princ, ktorý chce pomstiť smrť svojho otcaPolónius - Claudiov radca a pomocník
Horatio - jediný
Hamletov ozajstný priateľ
Laertes - Polóniov
syn, je pomstychtivý, lebo chce pomstiť smrť svojej sestry a otca. Pre svoju
sestru je oporou a dobrým radcom.
Hľa, všetko prstom ukazuje na
mňa a volá: pomsti sa! Čo je to človek, ak prišiel na svet iba preto, aby jedol
a spal? Len zviera a nič viac.
Boh, ktorý nám dal schopnosť
rozmýšľať, dovidieť minulosť aj budúcnosť, dal nám tie schopnosti a božský um
len preto, aby zhnili? Či už som zver bez pamäti a či úzkostlivec, čo kvôli
následkom vždy váha s činom, - a rozvaha je to len zo štvrtiny, z troch štvrtín
je to zbabelosť, - ja neviem, prečo len táram o čine, keď na čin mám dôvod,
silu, možnosti aj chuť?
Aj príklady, čo nevidí len
slepý.
Hľa, táto veľká, drahá armáda!
V jej čele stojí rozmaznaný
princ, čo ide puknúť božskou ctižiadosťou
a je mu na smiech, s čím sa
zahráva, posiela krehké ľudské životy napospas nebezpečenstvu a smrti - a
prečo? Pre záprdok. Aká malosť vyhlásiť boj bez veľkej príčiny!
No veľké je aj pre steblo sa
pobiť, keď ide o česť. A ja? Zavraždili mi otca, zneuctili matku - ani to nevzbúri
môj spiaci um a moju spiacu krv? Musím potom hľadieť s hanbou na dvadsaťtisíc
mužov, kráčajúcich v ústrety smrti len pre ošiaľ slávy, do hrobu ako do postele
- biť sa o tú piaď, kam sa nepomestia živí, a vôbec už nie hroby tých, čo
padnú?
Buď zaplaví mi myseľ povodeň
krvi - buď ďalej žiť som nehoden.
Úlohy:
1.
Ktorý
slohový postup dominuje v Hamletovom monológu? Svoje tvrdenie dokážte
identifikovaním znakov slohového postupu.
2.
Vyhľadajte
si v slovníku heslá asertivita, submisívnosť, dominancia, introvertný a
extrovertný. Ktoré z nich charakterizujú Oféliu/Júliu?
3.
Čo
je zhnité v štáte dánskom? Prečo Hamlet vníma svet ako nevypletú záhradu?
4.
Kto
je Hamlet? Aké postavenie má v dánskom štáte?
5.
Porovnajte
bývalého a súčasného kráľa, premyslite si, akú úlohu zohrali matka a Ofélia v
duševnom rozpoložení Hamleta. Čím sklamali jeho vieru v lásku a rozum?
1.
Polakovičová, A., Caltíková, M. a kol.: Literatúra 1,
učebnica pre SŠ, Orbis Pictus Istropolitana, Bratislava 2011
2.
Gregorová, I. – Lapitka, M: Literatúra pre 1. ročník gymnázií a SOŠ.
Príroda, Bratislava 2010
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára