Velmi je hlúpý, kdo vlasť svú tupí
Sladký je chren červíčkovi, když se v nem uláhne
a jak z neho kdy vyleze, zas se k nemu táhne.
Sladká je vlasť človekovi, v kterej se narodí,
kterú sladkosť v človekovi prirodzenosť plodí.
Blázen je, kdo pred jinými vlasť svú potupuje
s potupením svojej vlasti cudzú vychvaluje.
Kdo vlasť svoju potupuje, i sám seba haní
nevdečný je, kdo úctivosť svej matky nebrání.
Když je vlasť v neúctivosti, i ten bez cti bývá,
který v neúctivej vlasti narodzení mívá
A tým vetšé pro nevdečnosť potupení získá
jak nálezky, cudzé mravy do svej vlasti vtíská.
- Vypíšte z ukážky umelecké jazykové prostriedky (epiteton, prirovnanie, zdrobnenina, metafora, personifikácia...).
- Určte rým ukážky č. 1 a napíšte jeho schému. Napíšte, akým veršovým systémom je báseň napísaná.
- Napíšte, o čo sa Hugolín Gavlovič vo svojom diele usiloval.
- Nápadky sú:
- jednotlivé básne Valaskej školy...
- jednotlivé časti Valaskej školy...
- nadpisy básní Valaskej školy...
- témy básní Valaskej školy
- Napíšte krátku úvahu (aspoň 5 viet) na tému:
Prečo konáme dobro, aj keď nás
nikto nevidí
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára