piatok 28. novembra 2014

Hugolín Gavlovič: Valaská škola mravuv stodola

Velmi je hlúpý, kdo vlasť svú tupí

Sladký je chren červíčkovi, když se v nem uláhne
a jak z neho kdy vyleze, zas se k nemu táhne.
Sladká je vlasť človekovi, v kterej se narodí,
kterú sladkosť v človekovi prirodzenosť plodí.
Blázen je, kdo pred jinými vlasť svú potupuje
s potupením svojej vlasti cudzú vychvaluje.
Kdo vlasť svoju potupuje, i sám seba haní
nevdečný je, kdo úctivosť svej matky nebrání.
Když je vlasť v neúctivosti, i ten bez cti bývá,
který v neúctivej vlasti narodzení mívá
A tým vetšé pro nevdečnosť potupení získá
jak nálezky, cudzé mravy do svej vlasti vtíská.
  1. Vypíšte z ukážky umelecké jazykové prostriedky (epiteton, prirovnanie, zdrobnenina, metafora, personifikácia...).
  2. Určte rým ukážky č. 1 a napíšte jeho schému. Napíšte, akým veršovým systémom je báseň napísaná.      
  3. Napíšte, o čo sa Hugolín Gavlovič vo svojom diele usiloval.  
  4. Nápadky sú:
    • jednotlivé básne Valaskej školy...
    • jednotlivé časti Valaskej školy...
    • nadpisy básní Valaskej školy... 
    • témy básní Valaskej školy
  5. Napíšte krátku úvahu (aspoň 5 viet) na tému:
          Prečo konáme dobro, aj keď nás nikto nevidí
 




Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára