Literárny druh:
dráma
Literárny žáner: tragédia
Literárne obdobie:
staroveká
antická grécka literatúra
Námet: staroveké
grécke mesto Téby v 5 stor. pred Kristom
Téma: boj za zákony
ochraňujúce základné ľudské práva, ktoré boli hrubo porušené.
Kompozícia: prológ, 5
dejstiev, epilóg
Ukážka č. 1
KREON
Veď sluhovia, čo
ju majú odviesť, budú
s plačom
pykať za svoju lenivosť!
ANTIGONA
Beda, z tých
slov som vyrozumela,
že moja smrť sa
blíži.
NÁČELNÍK ZBORU
Nebudem ťa
utešovať nádejou,
že je to ináč –
je to tak.
ANTIGONA
Ó, moje rodné
Téby, moja vlasť!
Bohovia,
uctievaní predkami!
Už idem na smrť!
A vás o účasť
žiadam, ó, ľudia,
buďte svedkami,
ako mne,
poslednému kvetu kráľovského rodu,
za zbožný skutok
spôsobujú strasť
tí, čo ma vedú
k hrobovému vchodu!
(Sluhovia odvedú Antigonu)
1.
Na základe ukážky
a vedomostí napíšte, aké vlastnosti má Kreon.
2.
Opíšte vlastnými
slovami vzťah medzi Antigonou a Kreonom.
3.
Aký literárny druh
a literárny žáner predstavuje ukážka.
a) literárny druh
b) literárny žáner
4.
Vypíšte
z ukážky č. 1 umelecké jazykové prostriedky, napr. epiteton, metaforu,
personifikáciu...
Ukážka č. 2
Ten, kto si myslí, že len sám je
Ten, kto si myslí, že len sám je
rozumný, že jedine on má dar jazyka
a ducha, býva obyčajne prázdny.
Ani pre takého muža, ktorý mnoho
pozná, nie je hanbou ešte mnohému sa
priučiť a nebyť tvrdohlavý. Či si stromy
v rozvodnených prúdoch nechránia svoj kmeň
a konáre tým, že sú ohybné? Tie, čo
sa vzoprú, prúdy od koreňa vyvrátia.
A takisto sa s loďou prevrhne a plaví
hore dnom ten človek, ktorý pevne napne
laná plachiet vtedy, keď má povoliť.
Nuž povoľ radšej, pozmeň ten svoj krutý
rozsudok! Ak môžem, napriek tomu, že som mladší,
povedať svoj názor, tak si myslím, že
niet vari lepšej túžby, ako túžba stať
sa mužom, čo si so všetkým dá rady.
5.
Určte postavu, ktorej patrí nasledujúca
replika. Charakterizujte ju.
6.
Opíšte situáciu, ku ktorej sa replika viaže.
7.
Aké nové prvky vniesol Sofokles do antickej
drámy?
8.
Charakterizujte antickú tragédiu (pôvod,
znaky, tri jednoty antickej drámy).
9. Vysvetlite
pojem antický ideál.
Použitá
literatúra:
1.
Polakovičová, A., Caltíková, M. a kol.: Literatúra 1,
učebnica pre SŠ, Orbis Pictus Istropolitana, Bratislava 2011
2.
Gregorová, I. – Lapitka, M: Literatúra pre 1. ročník gymnázií a SOŠ.
Príroda, Bratislava 2010
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára