nedeľa 26. októbra 2014

Sofokles: Antigona



Literárny druh: dráma
Literárny žáner: tragédia
Literárne obdobie: staroveká antická grécka literatúra
Námet: staroveké grécke mesto Téby v 5 stor. pred Kristom
Téma: boj za zákony ochraňujúce základné ľudské práva, ktoré boli hrubo porušené.
Kompozícia: prológ, 5 dejstiev, epilóg


Ukážka č. 1

KREON
     Veď sluhovia, čo ju majú odviesť, budú
     s plačom pykať za svoju lenivosť!
ANTIGONA
     Beda, z tých slov som vyrozumela,
     že moja smrť sa blíži.
NÁČELNÍK ZBORU
     Nebudem ťa utešovať nádejou,
     že je to ináč – je to tak.
ANTIGONA
     Ó, moje rodné Téby, moja vlasť!
     Bohovia, uctievaní predkami!
     Už idem na smrť! A vás o účasť
     žiadam, ó, ľudia, buďte svedkami,
     ako mne, poslednému kvetu kráľovského rodu,
     za zbožný skutok spôsobujú strasť
     tí, čo ma vedú k hrobovému vchodu!
(Sluhovia odvedú Antigonu)  


1.      Na základe ukážky a vedomostí napíšte, aké vlastnosti má Kreon.

2.      Opíšte vlastnými slovami vzťah medzi Antigonou a Kreonom.

3.      Aký literárny druh a literárny žáner predstavuje ukážka.
 
a)      literárny druh
b)      literárny žáner

4.      Vypíšte z ukážky č. 1 umelecké jazykové prostriedky, napr. epiteton, metaforu, personifikáciu...


Ukážka č. 2 

Ten, kto si myslí, že len sám je
rozumný, že jedine on má dar jazyka
a ducha, býva obyčajne prázdny.
Ani pre takého muža, ktorý mnoho
pozná, nie je hanbou ešte mnohému sa
priučiť a nebyť tvrdohlavý. Či si stromy
v rozvodnených prúdoch nechránia svoj kmeň
a konáre tým, že sú ohybné? Tie, čo
sa vzoprú, prúdy od koreňa vyvrátia.
A takisto sa s loďou prevrhne a plaví
hore dnom ten človek, ktorý pevne napne
laná plachiet vtedy, keď má povoliť.
Nuž povoľ radšej, pozmeň ten svoj krutý
rozsudok! Ak môžem, napriek tomu, že som  mladší,
povedať svoj názor, tak si myslím, že
niet vari lepšej túžby, ako túžba stať
sa mužom, čo si so všetkým dá rady.


5.      Určte postavu, ktorej patrí nasledujúca replika. Charakterizujte ju.

6.      Opíšte situáciu, ku ktorej sa replika viaže.

7.      Aké nové prvky vniesol Sofokles do antickej drámy?

8.      Charakterizujte antickú tragédiu (pôvod, znaky, tri jednoty antickej drámy).

9.      Vysvetlite pojem antický ideál.





Použitá literatúra:


1.      Polakovičová, A., Caltíková, M. a kol.: Literatúra 1, učebnica pre SŠ, Orbis Pictus Istropolitana, Bratislava 2011
2.      Gregorová, I. – Lapitka, M: Literatúra pre 1. ročník gymnázií a SOŠ. Príroda, Bratislava 2010
 





Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára